KYSHONA - LEGACY

Artiest info
Website
facebook

"Legacy", het eerste album van Kyshona Armstrong in vier jaar neemt de luisteraar met haar 13 memorabele pareltjes en drie korte tussenstukken mee naar een ander, hoger psychologisch niveau, verbetert de stemming en stimuleert een meer goddelijke benadering van het leven via haar muziek.

De collectie is losjes gebaseerd op Kyshona's eerbetoon aan haar voorouders en anderen, die een pad voor burgerrechten hebben geëffend dat ze vastbesloten is te volgen en te ontwikkelen. Dat wordt duidelijk wanneer ze zingt "You are the song/I am the echo." Maar deze nummers resoneren dankzij de kracht en toewijding van de zangeres, haar sterke toewijding aan haar missie en een reeks prachtige nummers. Die songs combineren en vermengen subtiele Afrikaanse ritmes met gospel, blues, R&B, rock en een flinke dosis passie voor een uitgebreide, vaak uitdijende CD zonder zwakke momenten.

Het album opent met de wervelende vocalen van de ruimtelijke en vooral sfeervolle jazzfolk in "Elephants", geschreven met Shannon La Brie, een elegante klankcirkel die de beweging van lichamen door schaduwen en licht weergeeft. Deze hemelse opener met zijn betekenisvolle spiritualiteit, is waarlijk doordrenkt met een mozaïek van stemmen. En Kyshona's unieke stem voedt elke noot. Het komt nog scherper tot uiting in "What's In a Name", dit hitgevoelige nummer, geschreven samen met Aaron Lee Tasjan, is de meest vrolijke knaller en met zijn schroeiende saxofoonsolo erbij is dit wel een enorm hoogtepunt op deze plaat.

Van het provocerende, uitdagende "Comin' Out Swingin'" tot de spookachtige klanken van "Where My Mind Goes" (met primitieve drums en intense vraag-en-antwoordzang van twee fenomenale achtergrondzangers) en de schitterende folk/soul "Whispers in the Walls", bestrijkt Kyshona een breed scala aan sonisch terrein. In dit laatste nummer geschreven met ZG Smith en Kathryn Rosewood, roept vooral door de muzikale bijdrage van Ellen Angelico's doordringende leadgitaarlijnen mysterieuze stemmen op, die in onze woonplaats en leven, de geest van die plaatsen bezielen.

Ze combineert met succes zelfversterkende, inspirerende teksten met frisse, ontroerende melodieën die je voeten laten trillen terwijl je in vervoering raakt. Na een intermezzo van een tape waarop haar grootvader H.T. Armstrong en de ouderlingen van de kerk "Heaven is a Beautiful Place" zingen, leidt Kyshona haar eigen koor van familieleden : Kelvin Armstrong, Natasha Armstrong, Bettye Armstrong, Nolanie Armstrong, Kelvin Armstrong Jr., Kaylen Armstrong, in het ontroerende gospelnummer dat haar grootvader schreef. Dit funkbeat gedreven nummer had een hit van de Staple Singers kunnen zijn en verdient het om er één te zijn voor Kyshona.

Als ze bijna a capella zingt voor het ontroerende "Always a Daughter", wat ze zelf omschrijft als: Er komt een tijd dat de dochter moeder wordt en de moeder weer dochter, is het onmogelijk om niet emotioneel geraakt te worden. Deze song is dan ook even teder als vragend, geen enkele relatie is echt conflictvrij , en zo verdiept Kyshona zich in de complexiteit van de moeder-dochterrelatie.

Kyshona woont in Nashville en kent dus ook veel van de beste singer-songwriters van deze generatie. Sommigen van hen, zoals Tasjan, Brittany Spencer, Ruthie Foster en Keb' Mo', werken mee aan de dertien nummers. Mo' is te horen op "Carolina", beschreven als een liefdeslied aan haar thuisstaat en tegelijkertijd een afscheidsbrief. Ze gaat helemaal op in een melodieuze melodie met "Grew up south/Carolina take me home/I don't care what all went wrong/Take me in, take me in", verwijzend naar haar ontberingen als jonge zwarte vrouw in deze staat, terwijl ze tegelijkertijd de schoonheid ervan waardeert. En in het daaropvolgende nummer het vrolijke "Where I Started From", verheffen de klagende blazers deze song tot een Memphis soulstoofpotje die uitbundig over de grooves van de liefde glijdt. Het feest barst los zodra de saxofoons de openingsnoot van het nummer bespelen, en deze song is dan ook perfect om de hele nacht op te dansen.

Met "Where I Started From" viert Kyshona haar roots met een meeslepend meezingrefrein. Ruthie Foster, Odessa Settles en Chris Pierce voegen zich bij Kyshona op het moerassige, bluesachtige spirituele nummer "Waitin' on the Lawd". In dit nummer geschreven met Crys Matthews, is het refrein is gebaseerd op de sonische structuur van de gospelmelodie "Wade on the Water".

Op haar aangrijpende nieuwe album "Legacy" onderzoekt Kyshona gewoon de erfenis, van haar familie, haar thuis, haar naam, die haar voorouders haar met welsprekende ziel hebben nagelaten en daarin is ze met veel verve geslaagd. Je hoeft geen religieuze overtuiging te hebben om door deze muziek opgetild en spiritueel verheven te worden. Dat maakt dit album zo'n overstijgende ervaring.

 

 

Tracks:
01. Elephants
02. The Echo
03. Waitin’ on the Lawd (feat. Ruthie Foster, Odessa Settles and Chris Pierce)
04. Whispers in the Walls (feat. Ellen Angelico)
05. Alma Ree (feat. Nickie Conley)
06. Interlude: Grandpa H.T. and The Church Elders
07. Heaven is a Beautiful Place (feat. Maureen Murphy, Nickie Conley)
08. Always a Daughter
09. Interlude: From Grandpa’s Tapes
10. What’s in a Name?
11. Where My Mind Goes
12. Comin’ Out Swingin’ (feat. Kelvin Armstrong)
13. Carolina (feat. Keb Mo)